Ma a múzeumok egyik fontos, egyre nagyobb hangsúlyt kapó feladata az oktatási intézményekkel történő kapcsolattartás, valamint az érdeklődő pedagógusok, gyerekek múzeumba csalogatása” színes múzeumi programok segítségével.

A múzeumi órák ugyan nem helyettesíthetik az iskolai tanítási órákat, de a tananyag elsajátításához segítséget nyújtanak, színesebbé, érdekesebbé teszik a tananyagot. A személyes tapasztalatok minden esetben javítják a tanulás hatásfokát, mivel több csatornán keresztül történik az ismeretszerzés (látják, hallják, megtapintják stb.) Fontosnak tartjuk minél hatékonyabban megismertetni és megszerettetni az általános és középiskolásokkal múltunk tárgyi emlékeit, kulturális értékeinket. Feladatunk az is, hogy már a gyermekekben segítsük kifejlődni az emlékeink iránt érzett tiszteletet, felelősségérzetet, ami segít abban, hogy a következő nemzedékek is óvják, védjék is örökségünket. Ezáltal az iskolások viselkedéskultúráját is alakíthatjuk.

Múzeumpedagógiai foglalkozásainkat rendszeresen valamelyik állandó vagy időszaki kiállításunkhoz kapcsoljuk, hiszen úgy tudunk hitelesek, érdekesek lenni, ha tárgyi vagy írásos emlékekkel „illusztráljuk” az adott témát. Minden esetben tartunk a témához kapcsolódó kézműves foglalkozást, hogy a gyerekek a belsővé vált élményen túl valamilyen kézzel fogható, saját maguk által készített tárgyi emléket is haza vihessenek magukkal, emlékezhessenek a Tatán töltött időre.

Egy adott témában való elmélyülésre igen alkalmas a múzeumpedagógiai foglalkoztató füzet is. 2008-ban a tatai vár adott helyet a „Mátyás országa” című vándorkiállításnak. A kiállításhoz kapcsolódóan múzeumpedagógiai foglalkoztató füzet készült, amely megvásárolható a múzeum pénztárában.

Az állandó kiállításokhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozásokra előzetes bejelentkezés szükséges.