“Lacus Felix” TÁMOP pályázat

Category Archive: Általános

Környéktúra 1. – Megindult a jelentkezés!

A tatai séták után induljunk el együtt a környékre!

A Gerecse és a Vértes lábánál festői fekvésű települések bújnak meg, átutazóban biztosan láttuk már őket.

Most meg is állunk! Első kirándulásunk során Kocson, majd Dadon, Császáron, Kömlődön, Kecskéden, Környén, végül Vértessomlón és Bánhidán megismerkedünk a települések történetével, karakterével, táji értékeivel és épített, műemléki örökségével.

A kirándulás során kalauzunk Kövesdi Mónika művészettörténész lesz.

Az első túra időpontja április 13., szombat.

Mivel egész napos autóbuszos kirándulást tervezünk, így a busz viteldíját számolva, a túrának némi költsége lesz (kb. 1200 Ft/fő).

Kérjük, részvételi szándékukat mielőbb jelezzék!

Jelentkezni a múzeum portáján vagy telefonszámain lehet! (Vármúzeum: 34/381-251, Német Nemzetiségi Múzeum: 34/487-682)

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Földtudományos Forgatagon jártunk…

November 10-11-én került megrendezésre a 10. Földtudományos Forgatag Budapesten, a Magyar Természettudományi Múzeumban.
A minden évben színes Forgatag idén is sok látogatót látott vendégül, az egészen fiatal – csupán néhány éves – érdeklődőktől a nyugdíjas korosztályig. Erre az eseményre az egész országból érkeznek kiállítók, és igen nagy öröm, hogy a Kuny Domokos Múzeum is meghívást kap évről évre.
A két nap alatt Múzeumunkat, valamint Tata és környéke földtani kincseit, érdekességeit mutattuk be az érdeklődőknek a múzeumi természettudományi gyűjtemény egyes darabjainak segítségével, játékos feladatokkal és kézműveskedéssel. Idén kiemelt témánk volt az ammonitesz, hiszen az Év ősmaradványa, a Balatonites a tatai és környékbeli ammoniteszek rokona.
A standunkhoz érkezőket homokkép készítéssel, kirakókkal, kavics memória játékkal, paleobotanikai játékkal, 3 dimenziós őstenger készítéssel és gyöngyből készíthető ammonitesszel vártuk.

A 10 éves Forgatag alkalmából geosütisütő versenyt hirdettek a szervezők. A beérkezett pályamunkákat érdemes itt megtekinteni!

Múzeum a bőröndben

November 7-én és 8-án a Múzeumot pakoltuk a bőröndbe, s ismét kitelepültünk néhány érdekes tárggyal a város különböző pontjaira. A Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében megrendezett „Utazó múzeum” program során a Haranglábra és a tóparti sétányra esett a választásunk. A gyanútlan járókelők középkori fegyverek és páncélok másolatait nézhették meg testközelből, sőt, ki is próbálhatták azokat.

Meghívó – Város születik

A Tatai Helytörténeti Egyesület és a Kuny Domokos Múzeum “Város születik” címmel szervez az ősz folyamán több rendezvényt is, amellyel az 1938-as városegyesítésre emlékezik.

2018. november 13-án 16 órától, a volt piarista rendházban dr. Rabár Ferenc történész helytörténeti bevezetőjét Karácsony Rita előadása követi, aki a piarista rendház 1930-ban épített konviktusi szárnya kapcsán a piarista rend építészéről, a tatai bővítést is tervező Hültl Dezsőről fog beszélni.

Tatai séták 2. – Tóváros

Az 1938-ban közigazgatásilag is összekapcsolt két településnek, Tatának és Tóvárosnak, közelsége ellenére is más-más karaktere van. A városok történetére, társadalmára, életére vonatkozó, jellegzetes helyszíneket, épületeket kerestünk fel tatai sétánk során is, és most, a tóvárosi sétán ugyanez vezette lépteinket. Kiindulópontul a tóvárosi városközpont, az egykori főtér szolgált, ahol korábban templom, rendház és temető volt, utak futottak össze, s melynek közepén 1763-ban a kapucinusok kis harangjának hangját megtoldandó, 4 harang befogadására alkalmas haranglábat emeltettek a tóvárosi hívek. Innen a kapucinusok templomába mentünk, amelyet az Esterházy család építtetett, a város 18. századi újjászületésének első lépéseként. A templom valóságos múzeum, Karl Palko által festett, remekművű oltáraival, de a rendházban berendeztek egy kisebb múzeumot is, a kapucinusok tatai évszázadainak relikviáiból. A következő épület sétán során a Vaszary-iskola volt, amely mai formájában két korábbi épület (városháza és kaszárnya) összekapcsolásával létesült, az udvari homlokzat árkádos tornáca a honvédlaktanyára emlékeztet. A széles, egykor fasorokkal szegélyezett tóvárosi főutca (Budai utca, Öreg utca) átépített házsorában számos műemlék lakóház is található. A legjelentősebb barokk eredetű épület a Kristály-szálló, az egykori Szarka-fogadó, amely 1769-ben épült Fellner Jakab tervei szerint, boltíves kapubejáróból nyíló, boltozatos termekkel, a hátsó udvaron konyhával, kamrákkal, lakásokkal és kocsiszínnel. Az épület a 250 év alatt folyamatosan a vendéglátást szolgálta. A Malom-patak mentén működő lisztőrlő malmok sorát sétánkon a Pötörke-malom képviselte, ez az építészetileg és történetileg is különleges épület, amelyben még megtekinthető a vízikerék lendületét a malomkövek felé átadó fogaskerék is.

Múzeumi szomszédolás

2018. október 16. és 18. között „szomszédolt” múzeumunk, vagyis meglátogattuk Tarján, Baj és Vértestolna tájházait. A Múzeumok Őszi Fesztiválja „Szomszédolás” című programja keretén belül múzeumpedagógiai foglalkozásokat mutattunk be német nemzetiségi iskolás gyermekeknek, amelyeken keresztül betekintést nyerhettek gyűjteményünkbe és a munkánkba is.
Első napon a Tarjáni Német Tájházban kukoricát morzsolhattak, libát tömhettek, majd libatollal írva készíthettek oklevelet a csoportok a közelgő Szent Márton-nap jegyében. A következő napon a baji Közösségi Ház emlékszobájában a saját és a kiállított viseletdarabokhoz kötődő szólásokról és közmondásokról beszélgettünk, majd csapatokban saját közmondásokat alkottak a gyerekek, olyanokat mint például a „kilóg a haja a kendő alól”, azaz kiderült a turpisság. Az utolsó napon a vértestolnai Német Nemzetiségi Tájházban egy hagyományos parasztház felépítéséről és berendezéséről beszélgettünk, majd a tanultak alapján elkészítettek a gyerekek egy saját, mini kiállítást, többnyire tisztaszobát.
Reméljük, hogy a látogatásunk során mindenki jól érezte magát, és hamarosan újra találkozunk – már a múzeumban!

Tatai séták 1. – Tata

Tata és Tóváros 1938-as egyesítésének emlékére szervezett városi sétánk első helyszíne Tata volt. Tata középkori múltja rajzolódik ki a Kálvária-dombon, innen indult sétánk is, melynek során bepillantottunk a gótikus templomszentélyből képzett kápolnába, keresve a Keresztelő Szent János-tisztelet és a Kálvária-kultusz nyomait. Innen a Nagytemplomba mentünk, ahol már a birtok 18. századi kiépítéséről esett szó, az Esterházy családról, aki az új templom épületében saját tekintélyét is ki kívánta fejezni. A város polgári múltjának helyszíne a tehetős zsidó család, a Fischerek emeletes lakóháza a főtéren, ide is bepillantottunk, majd az irgalmas nénék egykori zárdája, kápolnája és iskolája előtt álltunk meg. Az épületegyüttes eredetileg ispotály is volt, hiszen a vincés nővérek elsősorban szegénygondozással foglalkoztak. Az Esterházy-kastélyhoz tartozó grófi fürdőház udvarára tértünk be ezután, amely egy melegvizes márványmedence fölé épült. Homlokzatán kronosztikont rejtő felirat emlékezik meg a fürdőházat építtető Esterházy József grófról. A számos tatai malom közül a legérdekesebb a Burgundia malma, amely Wagner-fürdő néven már a 19. században új profillal bővült, kádfürdő és uszoda is létesült a Lopresti-forrás vizén. A hajdani kerékház vízköves medre ma az orvosi rendelő várószobája. A Lopresti-forrás melletti, barokk kúria a 20. század közepén már az irgalmas nénéké volt, ők kezdték óvodává alakítani, ma is ez a Fürdő utcai óvoda. Sétánk utolsó állomása a Menich-kút volt, az uraság háziorvosának feliratos táblájával megjelölt, régi forrás, ahol a vizek visszatérésének lehettünk tanúi.

Október 28-án 15 órától a Haranglábtól indulva a tóvárosi városrészt barangoljuk be. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Fotók: Kocsi Imre

„Bringázz velünk!” kerékpártúra

Ragyogó időben vehettek részt az érdeklődők – akik többek között Tatáról, Szomódról, Tatabányáról, sőt Oroszlányból is két keréken érkeztek – október 14-én azon a közel 25 km-es kerékpártúrán, amelyet a Múzeumok Őszi Fesztiváljához kapcsolódva szerveztünk. A túrának több apropója is volt: egyrészt a Német Nemzetiségi Múzeumban megtekinthető „Két keréken – A kerékpározás történetének 200 éve” című gerlingeni vándorkiállítás tematikája, másrészt az idén 25. évét ünneplő Nemzeti Kulturális Alap felhívása, ami a „Kulturális örökségtúrák” elnevezést kapta. Az épített örökségeinket felfedező kirándulás Kocsi Imre vezetésével a Német Nemzetiségi Múzeumtól indult, ahol a résztvevők megismerkedtek az említett kiállítással, majd útnak indultunk a Berta-malom felé. Ezt követően elhagytuk Tata városát, hogy a Ferencmajori-halastavaknál Mikoviny Sámuel munkásságáról is megemlékezzünk. Naszályra érkezve a naszályi malmot tekintettük meg, majd tovább kerekeztünk a billegpusztai Balogh-Esterházy-kastélyhoz, ahol szívélyes fogadtatásban volt részünk. Itt Maszlavér Imre kalauzolásában ismerhettük meg a kastély történelmét, újjáéledését, s minden rejtett zugát. Billegpusztáról Tata felé véve az irányt, megpihentünk Dióspusztánál, ahol Kocsi Imre idézte fel az ott található ménes múltját. Végül a Német Nemzetiségi Múzeumban búcsúztunk útitársainktól, akik az út állomásai során még pontokat is gyűjthettek, így a Múzeumok Őszi Fesztiválja mobil applikációjának vagy pontgyűjtő lapjának segítségével nyereményjátékban vehettek részt – reméljük, minél nagyobb szerencsével!

Egy kisváros a hátországban - kiállítás